lørdag 30. juli 2011

Femundsmarka - 4 dager hytte til hytte for barn - 2011

Femundsmarka for barn

-          30. juli.- 2. aug 2011

Verdens beste gutter på tur

På tur: Lillian Oterholt (mor, 38 år), Lukas (sønn, 5 år), Mads (sønn, 7 år), Pandora (kongepuddel 14 år) og jeg, Martin Oterholt (40 år)

Generelt om turen - totalt distanse 33 km

Dette er en tur over 3 og en halv dag. Ved planlegging av turen tok vi utgangspunkt i DNTs anbefaling av turer for barn: - På barnevennlige stier i Femundsmarka, (DNTs forslag er litt annerledes og noe lengre).

Puddelen vår slet med både ødelagt negl (gikk med sokk) og en stor utenpåliggende svulst under magen. Men gå-formen var allikevel upåklagelig.

Turen startet med båt oppover Femund fra Elgå til Røa.

Gutta titter ut gjennom vinduet.

Så gikk vi tilbake til Elgå over 3,5 etapper, med overnatting på Røvollen, Haugen gård og Svukuriset. Etappene var akkurat sånn passe lange for gutta. De ble slitne slik forbildet Lars Monsen også blir, men uten å klappe helt sammen. Været var fantastisk hele turen, med strålende sol og sterk varme. På dag 2 kom det en liten byge, det var alt.

Turen anbefales på det sterkeste til alle som har barn fra 5 år og oppover og som er normalt spreke. Kostnadene ved en slik tur, avhenger av hvor mye mat man har med og hva slags type overnattingssteder.

·         Mat på turen:   Vi bar med oss brødmat til lunsj/frokost. 5 brød og pålegg.

o   Middag: 1. Posemat fra DNT-hytta. 2. Medbrakt pølsemat. 3. tre-retters servert på Svukuriset –  en betjent hytte, og der ble prisen 2.000 kr i 2011-kroner.

·         UtstyrGutta hadde sovepose, vi andre hadde hhv lakenpose og sengetøy. Kokeutstyr hadde vi ikke med. Pga all maten var fars sekk på ca 30 kg ut fra start, men denne ble lettere for hver dag. Mors sekk var på ca 15 kg og guttas sekker på 3-4 kg hver (klær).

o   Husk DNT-nøkkel.

·       KartFemundsmarka: 1:100.000 (går greit uten 1:50.000 på en sånn tur).

o   Hadde også med oss GPS. Selvfølgelig helt unødvendig, for turen hadde god DNT-merking hele veien. Men GPS-en fortalte oss hvor langt vi hadde igjen og hvor langt vi hadde gått hver dag.

Stor-Svuku (1421 moh)

DAG 1 LØRDAG 30. JULI

Båttur: Elgå-Røa

Gåtur: Røa–Røvollen, 4,4 km –2.45t

·         Båt: Båtpris 630 kr. Avgang Elgå 12.30 – ankomst Røvollen 14.45

·         Overnatting: Røvollen er en tradisjonell selvbetjent DNT-hytte, med en del besøkende til stede. Hyttevakt var det ikke, han hadde forlatt hytta dagen før.

·         Fiske: Strålende fiskeelv Røa renner forbi i nærheten av stien og Røvollen.

Mads er i gang med turen

En etappe med mye stor stein. Lukas var flink allikevel. Mads var framme en halv time før. Det var strålende sol, godt og varmt. Og mye mygg! Vi ble kjent med biologen Petter fra Statens naturoppsyn. Oppsynet har en rolle i nasjonalparkene der de oppsøker folk ute i naturen og informerer om godt naturvern. Vi gikk en times tid sammen og fikk høre om dødisgroper, 800 år gamle furuer, kolminer og mer. Han skulle starte som lærer i Lakselv der jeg hadde vært uka før, så da ble det litt informasjon andre veien også.

Lukas – alltid blid på tur

Det ble et trivelig opphold på Røvollen, der vi sov i hovedhuset. Hyttevakta hadde forlatt åstedet dagen før. Vi hadde glemt DNT-nøkkel, men heldigvis var det andre gjester der. Deriblant en trivelig familie fra Bergen med 3 Samojed-hunder. Det var for øvrig ikke lov å ha med hund inn i hytta, så Pandora sov i vedskjulet der det stod et hundebur. Det gikk overraskende greit (uten bjeffing). Det ble pannekaker og tomatsuppe til middag. Hele oppholdet kostet oss 550 kr.

Pandora holder koken – tross 14 år og svulst

På kvelden fisket Lukas og jeg i Røa. Der hogget det på en vanvittig ørret på ca 3-4 kg! Den gikk loddrett opp i været og ristet av seg min 4 grams spesial. En stor opplevelse for oss begge allikevel! Ellers ble det noen småharr. Litt seinere på kvelden måtte jeg ned der og gjøre et forsøk til. Igjen hogg det på en ørret som ville gitt meg solid pers, men like raskt var det over denne gangen. Dette var en på ca 1,5-2 kg.

DAG 2 SØNDAG 31. JULI

Røvollen – Haugen gård, 10,8 km, 5.30 timer

·         Overnatting: Privat ubetjent hytte Haugen gård, overnatting i ”brakka” som er fullt utstyrt. Drives av Åse. NB! Må bestilles på forhånd: 62 45 98 60. Må ha med kontanter. Servering kan også bestilles. Vi hadde med mat. Det var sengeplass til 2 voksne og 2 barn. Barna måtte ha med sovepose.

·         Fiske: Ikke mange meterne ned til Femund fra Haugen gård. Ellers mulig å fiske i tjerna som passeres underveis, blant annet Nedre Roasten, Abbortjønnan og Røvolltjønnan.

I pausene hadde vi høytlesning med Bjørn Sortlands, Luxor-mysteriet. Det var en fin aktivitet som var samlende og flyttet fokus vekk fra slitne bein.

Mye stor stein fram til litt forbi Nedre Roasten, deretter fint å gå for små 5-årsføtter. 24 grader i skyggen ved avmarsj kl 10.45. Vi burde ha tatt et bad i Nedre Roasten, der det var en flott sandstrand.

Isteden ble det rast og bad for Lukas og meg i Røvolltjønnan, der det var mye stor stein:

Overraskende varmt vann!

Vel ferdig med lunsj i behagelig sol og varme, kom det et par skurer, men det gikk i grunn greit uten regntøy.

Rett før Haugen gård, hadde vi nærkontakt med reinsdyr.

Vi ankom Haugen gård kl 15.15 i meget sterk varme. Åse tok godt i mot oss, og vi ble innlosjert i «brakka». Prisen ble kr 450.

Vi gikk ned til Femund for å bade, men der var det ikke mer enn 13-14 grader, så kun Lukas orket det.

Vi traff et par der nede som hadde leid hytta ved brygga for 1 uke. De sverget til fisking i Røvolltjønnan, der det var mulighet for stor ørret.

På kvelden fisket jeg et par timer i Femund. Det vaket en god del, men fisken tok ikke sluk.

Da jeg gikk over til dupp og mark fikk jeg først en ørret på 300 gram. Rett etterpå fikk jeg på en større fisk. Som oppførte seg veldig annerledes enn ørret! Da fisken kom nære, fikk jeg se noen finner i overflaten som jeg ikke gjenkjente. Var det en slange? Like etter gled fisken inn i håven – en lake på 1 kg

Lake var artig, for det har jeg ikke fått på stang før.

Klar for avmarsj fra Haugen gård.

DAG 3 MANDAG 1. AUG

Haugen gård – Svukuriset, 10,0 km, 5.15

·         Overnatting: Betjent.

·       DNT-hytta Svukuriset er en vakker, ombygget fjellgård som ligger blant Femundsmarkas mange multemyrer.

Vi gikk av gårde kl 11.15 og var framme kl 16.30. Etappen var svært lettgått nesten hele veien. Det er litt stein ned mot Svukuriset. Først går ferden i skogen, men det er jevn stigning hele veien inntil man er på snaufjellet ved foten av Stor-Svuku. Det var dårlig vær på baksiden av Stor-Svuku og innover mot Røros, men vi gikk klar, selv om det var lummert.  Det gikk litt smått de første km denne dagen, men det løsnet etter hvert. Hele dagen så vi mye reinsdyr, og det var stas for gutta. Ekstrem varme hel dagen. Mads ble dehydrert, fikk hodepine og dårlig form.

På Svukuriset ble vi installert på Stabburet der vi også kunne ha hunden. Mads sleit med hodepine og magevondt og fikk ikke spist middag. Dusj og tre-retters middag smakte fortreffelig for oss andre og føltes høyst fortjent på dette tidspunktet av ferden. Middagen ble overvært sammen med et hyggelig svensk par fra Borås som feiret 30 år siden de traff hverandre i akkurat disse traktene den gangen (hun jobbet her, han var på tur). Prisen var ca 2.000 inkl overnatting, middag, frokost. Men det var det verdt!

Glade for å ha ankommet Svukuriset.

Det ble en tøff natt, særlig for Mads. Han sovnet tidlig, men våknet rundt midnatt med bankende hode og vondt i magen. Det ble en tur på do, men så kastet han opp. Virket som han hadde fått varmesjokk. Etter å ha fått smertestillende sovnet han.

DAG 4 TIRSDAG 2. AUG

Svukuriset – Elgå, 8,5 km, 4.30 timer

Dagen etter våknet Mads om morgenen frisk og rask:

Igjen skulle vi få perlevær, litt overraskende ettersom det regnet litt kvelden før. Mads og Mamma spiste frokost på Svukuriset.

Det skulle bli en ny solrik og svært varm dag. Dagens etappe var lettgått, men noen partier var det med mellomstor stein. Etappen drar seg over et høydedrag ved Gråvola og så ned igjen. Vi ankom Elgå allerede kl 15, strålende fornøyd med turen. 33,5 km tilbakelagt. Etter innkjøp av is og brus, bar det hjemover til Gjerdrum.

Lukas hæler - tradisjonen tro ble det noen gnagsår

Målet er nådd og Mads er fornøyd

Lukas hviler ut på sekken som hvelver😊

Herlig på tur i flotte Femundsmarka - Lukas, Pappa, Mads, Mamma.