fredag 7. august 2009

20 mil i Femundsmarka - 2009 - Hytte til hytte (litt fisking)

20 mil i Femundsmarka

-         7.-14. august 2009

Christer Larsson, Kongsvinger (37 år) og Martin Oterholt, Gjerdrum (38 år)  på en ukes tur i Femundsmarka, sommeren 2009.

Som vanlig var hovedmålet med turen å ha det vondt i beina og få en flott naturopplevelse. Men i tillegg hadde jeg (i motsetning til Christer), store planer om fisk på kroken.

Vi gikk fra Tolga vest for Femunden til Røros, deretter sørover ”ned kartet” i Femundsmarka på østsiden av Femunden til Femundsenden.

Turen bød på en tøff start og en hard siste dag, men ble ellers ”a walk in the park”, med korte dagsetapper, flott og svært lettgått terreng, trivelige hytteopplevelser og et par fisketurer.

Etter en sommer med mye dårlig vær, må det sies at vi hadde utrolig flaks med været. Christers fru berettet hjemmefra om hinsides tordenvær og mye nedbør, mens vi gikk omtrent uten en regndråpe ei hel uke ute i naturen😊.

DAG 0 TORSDAG 6. AUG

Ankomst Tolga

Vi tok toget fra Lillestrøm i 19-tiden og ankom Tolga rundt kl 23. Som alltid var det greit å ta toget. Vi skulle overnatte på Malmplassen gjestegård, men hadde litt problemer med å komme oss inn på hotellet på denne tiden av døgnet. Vi ble reddet av en beboer på nattevandring. Dagen etter spiste vi en meget god frokost før vi var klare for avmarsj.

DAG 1 FREDAG 7. AUG

Tolga-Hodalen fjellstue-Narjordet, 38 km – 10 timer

·         Vær: Strålende sol

·         Overnatting: Narjordet er en fantastisk hyggelig selvbetjent hytte, men dessverre nesten ikke besøkt. Den var nyoppusset, og vi storkoste oss.

Flott dag i fjellet med strålende sol. Turen gikk over ett fjell, så ned i Hodalen. Deretter opp et nytt fjell og ned til Narjordet. Vi så våre første reinsdyr, som vi senere fikk høre var villrein:

Vi så reinsdyr omtrent annenhver dag i starten, men på slutten av turen vrimlet det, så da ble det mindre eksotisk. Rett etter Hodalen fjellstue, som for øvrig var stengt, vadet vi over en liten bekk, hvor vi greide å bli våte i skoa under krysningen.

På slutten av dagen var vi ganske slitne og presterte å gå rett forbi Narjordet turistforeningshytte, som ligger inne på et gårdstun man går gjennom. Først etter vel en km, oppdaget vi feilen og trasket tilbake igjen. Så dagens etappe, forhåndsberegnet til 36 km, ble isteden til 38 km.

DAG 2 LØRDAG 8. AUG

Narjordet – Røros, 25 km, 5.30 timer

·         Vær: Fint vær, men litt kald vind i ekstremt lettgått terreng.

·         Overnatting: Vi hadde booket oss inn på Vertshuset på Røros, flott overnattingssted.

Denne dagen var planen å gjennomføre en svært kort etappe på 14 km, for så å være litt turist i Røros. Problemet var bare at DNT hadde oppgitt feil lengde på turen, for den viste seg å være 25 km. Ikke så langt isolert sett, men vi hadde et mål om å nå fram tidlig. Og vi var slitne fra dagen før, jeg sleit med gnagsår og motivasjonen får lett en knekk når noe er nesten dobbelt så langt som antatt! Endelig Røros i det fjerne:

Allikevel hadde vi svært godt driv både opp og ned fjellet og nådde Røros etter fem og en halv time. Problemet var bare at vi var helt utslitt. Planen om å rusle rundt i Røros, bivåne noen turistattraksjoner og innta et gourmetmåltid, ble droppet til fordel for fastfood-kebab og et par fotballkamper på TV - med beina utstrakt i hotellsenga😊! Fikk i hvert fall valuta for hotellbookingen.

DAG 3 SØNDAG 9. AUG

Røros – Marenvollen, 20 km, 5 timer

·         Vær: Flott vær.

·         Overnatting: Den selvbetjente hytta Marenvollen er kjempeidyll med to små røde stuer, flott beliggende på en åskam, med oversikt over marka i nærheten.

Vi ankom allerede kl 14 etter en meget lettgått etappe. Terrenget var omtrent så behagelig som gressplenen hjemme. Skal du ta med barna på tur i fjellet, må det være ideelt her.

Ellers ble det fisking for første gang på turen. I bekken ble det 13 små ørret - den virket helt overbefolket. Deretter beveget jeg meg bort til vannet, Korstjørna. Bekken renner merkelig nok ikke hit, oppdaget jeg. Etter litt utprøving, var det Lillauren som berget fangsten igjen. 6 flotte ørret, den største på 400 gram, som etterpå ble til middagsmaten oppe på hytta.

Christer hadde inntatt husmorrollen og gjort klart det meste da jeg kom opp. Og ørreten smakte utmerket!

DAG 4 MANDAG 10. AUG

Marenvollen – Fjølburøsta – Ljøsnåvollen, 25 km, 7.10 timer

·         Vær: Flott vær i dag også

·         Overnatting: Oppholdet hos Ingrid Melien på Ljøsnåvollen var en stor opplevelse.

Det var fortsatt ekstremt lettgått frem til Fjølburøsta. Utrolig å kunne gå tre og en halv dag på gress i villmarken! Fra Fjølburøsta var det mer vante forhold med stein, myr og kupert.

Vel fremme på Ljøsnåvollen ble vi tatt vel i mot, samtidig som vi følte oss hensatt til gammel tid. Den praktfulle setra bød på alt slik det var i gamle dager - uten strøm.

Først badet vi i elva, og som alltid i fjellet var det ekstremt behagelig, vel å merke etter selve badet😊.

Utpå kvelden ble det servert et riktig herremåltid, sammen med mange andre trivelige mennesker. Fruen var oppe grytidlig morgenen etter, for å bake verdens beste brød til oss. Steinbakerovnen hennes tok bare 2 brød om gangen, og vi skulle alene ha 2 brød, så da var det opp kl 0300 for å få alt klart til frokost.

Frokosten var den største opplevelsen, der alt hadde blitt laget på setra; molter, rømme, blåbærsyltetøy, smør, spekepølse, postei m.m.

DAG 5 TIRSDAG 11. AUG

Ljøsnåvollen – Røavollen, 25 km, 6 timer

·         Vær: Duskregn fra kl 14

·         Overnatting: Røavollen er en tradisjonell DNT-hytte, og en del besøkende var til stede.

På veien gikk vi forbi flotte sandstrender, blant annet ved Muggsjøen.

Her var det ellers 3 vadepartier over elva. Christer fosset over med skoa på beina, og ble dermed søkkanes våt i skoa resten av dagen. Det var satt opp tau, så det var greit å komme over.

Etter vadingen fant vi en perfekt stein å lunsje under, i ly for regnet. Like før ankomst, fisket jeg i 4 vann kalt Langegg-tjønnan. Navnet passet godt, for mellom vannene gikk det en ca 3 km lang egg, eller en åsrygg, som steg bratt opp ca 10 meter fra vannkanten på hver side. Jeg fikk kun 4 ørret, ca 150 gram alle sammen, men det var akkurat nok til en fiskemiddag til, med pannekake som forrett.

Hytta bød på en ny opplevelse for oss begge; hyttevakt. Karen var fra Moss, sosial til tusen og fulgte med på det meste vi gjorde😊.

På kvelden fisket jeg i Røa, en ganske stor og veldig flott elv som flyter like ved hytta. Det ble kun 2 harr, så det var ikke det helt store bettet.

DAG 6 ONSDAG 12. AUG

Røvollen – Svukuriset - Elgå, 30 km, 7.45 timer

·         Vær: Overskyet, vindstille

·         Overnatting: DNT har overnattingssted her, men vi bodde på Bryggeloftet, et virkelig trivelig nytt sted med strålende utsikt over Femunden.

Femunden i sikte:

Vi hadde en flott tur over fjellet ved foten av Stor-Svuku, i lettgått terreng:

Vi gikk først til Svukuriset, der det vanket velfortjent vaffel og is.

Fra Svukuriset var det igjen svært lettgått ned til Elgå. Elgå er et utrolig interessant sted der arbeidsplassene blant annet er reindrift fra fastboende samer med gedigne reinflokker, fiskebruk og turismebasert næring. Bryggeloftet drives av Gjermund og Ragnhild, en tidligere lærer for Christer.

Grei utsikt fra hotellrommet utover Femunden

På storskjerm fikk vi se kveldens landskamp i tillegg, og hvilket resultat det ble: Norge – Skottland 4-0! Deretter ble en perfekt tre-retters inntatt. Greit å ha noe å sove på når vi skulle opp «i otta» dagen etter.

DAG 7 TORSDAG 13. AUG

Elgå – Femundsenden, 38 km, 7.30 timer

·         Vær: Overskyet, vindstille, gløtt av sol

Dette var jo selvfølgelig en tullete etappe, 38 km totalt der 28 km var på vei, hvorav 19 km på asfaltvei! Og vi kunne tatt bussen. Men slik er det når målet var at 20 mil skulle nås, i kombinasjon med at vi så muligheten for å korte inn en dag på slutten – det var for å please damene våre og sikre litt goodwill til neste tur😊.

Vi startet å gå kl 06.00 for å rekke fram i tide til bussen fra Femundsenden og sørover. Tempoet var høyt, og beina ble såre av asfalten. De siste 10 km gikk på fin sti gjennom skogen fram til Femundsenden.

Der vanket det dusj, før bussturen hjem til barn og familie. Vi var strålende fornøyd med turen!