fredag 1. juni 2001

Finnskogleden – 24 mils vandring i grenseland

-       1.-8. juni 2001

På tur:

-          Christer Larsson (29 år)

-          Martin Gray (31 år)

-          Martin Andreas Carlson Hovde Oterholt (30 år)

Finnskogen er mystikk, merkelige mennesker og milevis med skogbelagte strekninger. Langs Finnskogleden, en 24 mil lang turrute i grensområdet mellom Norge og Sverige, kan du vandre i timevis uten å møte andre enn elgen og kanskje ulven.

Den internasjonale gjengen Martin Gray (britisk), Martin Carlson Oterholt (norsk) og Christer Larsson (svensk), gjennomførte turen i juni 2001 på 8 dager. Vi gikk den fra Eidskog-traktene til Trysil. Etter hvert som medlemmene ble bedre kjent med hverandre, ble følgende tilnavn etablert om den småfjertende gjengen som gikk gjennom skogen:

”en brite, en nordmann og drite”

·       Vær: De første 5 dagene hadde vi pent vær, men heldigvis ikke for varmt. Så var jeg dum nok til å si at «det hadde jo vært greit med litt regn så vi fikk testet det nye utstyret». De 3 siste dagene regnet det omtrent i ett!

·       Utstyr: Det å pakke lettest mulig er viktig. Trenger ikke ta med telt. Dette var vår første av mange turer, og vi pakket ikke lurt! Gikk rundt med pakninger på ca 30 kg, ganske unødvendig på en sånn tur. Husk norske og svenske penger

·       Overnatting: Vi overnattet under tak hele veien, enten privat, i gapahuker eller turistforeningshytter. Generelt er det mange overnattingsmuligheter, se kartboken.

·       Tidsforbruk: Dette er skrevet 2 år etter turen, derfor vanskelig å rekapitulere tidsbruken på de forskjellige etappene. Generelt vil jeg anta at etappene på rundt 3 mil ble unnagjort på ca 8 timer. Det var ikke store forskjeller i terrenget som gjorde at enkelte etapper var spesielt mye tøffere enn andre etapper.

DAG 1 LØRDAG 2. JUNI

Morokulien – Skålsjön

·       Lengde: 31 km. Vi startet fra det 18m høye fredsmonumentet ved grensestasjonen Morokulien.

·       Spesielt fra etappen: Fin, lettgått etappe i brukbar temperatur. Martin frøys på natta, hadde sommersovepose. Christer og jeg fikk forresten en leksjon i pakking av sovepose.

·       Overnatting: I gapahuk ved Skålsjön. Glimrende sted, med benker, utedo og fin bålplass. Fisket gjedde i vannet. Det var også ekle blodigler i tjernet.

Finnskogleden: går på både norsk og svensk side mellom Morokulien i sør og Søre Osen i nord, ble etablert i 1992. På norsk side av grensen er stiene fulgt av blåmerking. Når du trår skogbunnen på svensk side, følger du oransje merking. Leden ble til gjennom en utvelgelse av gamle stier og ferdselsårer som går på langs av leden. Noen stier måtte lages til. Generelt er merkingen meget bra, men det må sies at merkingen på svensk side er noe bedre enn på norsk. Kun tre ganger var vi litt i villrede, men da var kartboken god å ha. Ellers finner du med jevne mellomrom ledens egne spesielle treskilt som viser at du er på rett vei.

DAG 2 SØNDAG 3. JUNI

Skålsjön-Øyermoen

·       Lengde: 33 km, hittil 64 km

·       Spesielt fra etappen: Fin etappe i lett skogsterreng og fin variasjon, bl a ved passering Mitanderfors gods. De svært så hyggelige menneskene serverte oss uoppfordret kaffe og kaker.

·       Passerte siden Ritamäki, der det ble solgt nydelige vafler og tidenes beste fløte i kaffen (bruker til vanlig ikke hvitt i kaffen!). Den gamle finnegården med ni bygninger er godt bevart, her bodde det finsktalende til litt inn på 1960-tallet.

·       Vi merket for første gang at dette kom til å bli et slit. Ikke langt unna Øyermoen stod det et skilt som fortalte om kun 3,3 km igjen til Øyermoen. Det føltes som nærmere 10 km!

·       Overnatting: På Øyermoen hos Paal Øieren, tlf 94 18 54 87, kr 225 pr person. Stort sted for oss 3, flere soverom, stue og badstue. Fikk servert kald pils! Han fikset også proviant.

Finnskogen: Et stort område som brer seg på begge sider av grensen mellom Norge og Sverige fra Eidskog i sør til Trysil i nord. Over alt dominerer skogen. Navnet kommer av finneinnvandringen til området, som startet tidlig på 1600-tallet. Ved folketellingen i 1686 ble det registrert over 1200 finner på Østlandet. Finnene var lei krig og elendighet i de østre delene av Finland. En rekke finnetorp og gårder ble etablert, noen av dem er bevart og passeres langs leden. Alle finnetorpene er nå fraflyttet.

DAG 3 MANDAG 4. JUNI

Øyermoen – Røgden (Svullrya)

·       Lengde: 30 km, hittil 94 km

·       Spesielt fra turen: Lettgått etappe, for det meste i skogsterreng.

·       Passerte for første gang de flotte grensevardene svenskene har laget. De kommer med jevne mellomrom i grensegaten mellom Norge og Sverige. Grensegaten er i seg selv spesiell å se til, ikke ante vi at grensen til enhver tid holdes nedhugget, så det ser ut som en bred gate.

·       Vi møtte den første av de utrolig mange einstøingene vi traff i løpet av turen. Felles for dem alle var at et lite blikk på dem var nok til at de lirte av seg hele livshistorien! Denne karen fortalte at han hadde flyttet fra angsten i byen med sine 2 pitbuller. For hver eneste meter han nærmet seg Oslo vokste det fram en svær angst-firkant i magen hans som ble større og større desto nærmere han kom!

·       Vi fikk et lite problem mot slutten av dagen. En storm hadde felt hundrevis av trær over stien. De ble tøffe å forsere, hele tiden måtte vi gå rundt trærne i ulendt terreng med tunge pakninger. I tillegg knakk Martin Gray den ene vandrestaven og fikk problemer med kneet.

·       Overnatting: På Knossi, hytta til faren til Christer – ovenfor innsjøen Røgden ved tollstasjonen Svullrya. Proviantering fikset foreldrene.

Kart: I en egen kartbok er alle etappene nøye beskrevet. Den er i salg i turistinformasjoner, bokhandlere og ved henvendelse til Stiftelsen Finnskogen, tlf 94 54 73 29. Boken er et must! I boken er turen delt opp i 13 etapper, og det er nøye beskrivelser av etappene, overnattinger, telefonnumre osv. Det er derfor lagt mindre vekt på det i denne beskrivelsen.

DAG 4 TIRSDAG 5. JUNI

Røgden – Røjden

·       Lengde: 35 km, hittil 129 km

·       Spesielt fra etappen: På morgenen måtte Martin Gray stå av etappen pga kneproblemene, han vinket farvel – dro til Kongsvinger for å skaffe nye vandrestaver og satset på å komme på igjen. Vi trodde vel ikke helt på det.

·       3 snålinger traff vi i løpet av dagen. De første hadde tjuvfisket abbor og gjedde og prøvde å skjule fangsten da vi kom😊.

·       Senere under en lunsj-pause kom det en kar kjørende i traktor. Han steg ut og kunne (helt uten annen foranledning) berette at skogen rundt oss var hans i mils omkrets! – Alt ni ser här är mitt! (OK, greit det😊).

·       Dette viste seg å bli den suverent verste dagen. Det handlet om å presse seg litt lenger enn vi egentlig hadde lyst til. Ekstremt slitne da vi var framme.

·       Overnatting: Bespisning og proviantering hos Britt-Mari Röjder (tlf +46 56 43 10 70), overnatting privat like ved, kun kr 50 pr pers.

·       Toppen av alt hva gjelder snålinger, var den siste vi møtte den dagen – selveste Britt-Mari Röjder, vår vertinne der vi bodde: «Restauranten» der vi skulle spise, viste seg å være en sybutikk, så der satt vi midt blant alle trådsnellene. Så fikk vi servert det verste vi noensinne har smakt, enda så sultne vi var. Mens vi spiste, fikk vi først enda en beretning om angstproblemer, toppet det hele med spøkelseshistorier: ”Akta er för spöket!” – vi holdt på å flire oss i hjel😊.

Finnene: Tok med seg sin særpregede kultur, blant annet røykbadstua, røykstua og svedjebruket og dyrket den videre på Finnskogen. Gjennomsnittlig levealder var meget lav, og det antas at det skyldtes røykstuene som ga varme i hele rommet, men veldig dårlig inneklima. Også i dag møter du denne kulturen i byggeskikken, i folkelynnet, i enkelte ord og vendinger i folkes språk og ikke minst i hundrevis av navn, både de som står på kartet og de som bare lever i dagligtalen.

DAG 5 ONSDAG 6. JUNI

Røjden – Norro

·       Lengde: 32 km, hittil 161 km

·       Spesielt fra etappen: En fin overraskelse - Martin Gray var klar igjen – med nye vandrestaver, klar til å utfordre de resterende 11 milene.

·       Etappen gikk mye lettere enn dagen før. Kanskje begynner vi å bli vant til å gå (?)

·       Overnatting: Provianterte på Linna Handel (tlf 62 95 77 37) – utrolig at butikken ikke er nedlagt, ligger rett ved grensen, men på feil side – altså den norske!

·       Vi skulle overnatte i et 3-etasjers hus litt nedenfor grensen. Vi banket på – ingen hjemme. Døren var oppe, og vi tittet inn. For et nitrist sted! Vi gikk inn i bygget og opp en etasje. Forferdelig. Nå var det vi som fikk angstproblemer. Og regelrett rømte ut av bygget! Og løp innover i skogen, det føltes som om vi ble forfulgt! Vi visste om en turistforeningshytte noen km innover i skogen. Og for et lykkelig valg. Praktfullt sted. Bålplass, liten bekk for å vaske seg. Koselig!

Finnskogen Turistforening (DNT): Telefon: 94 54 73 29, E-post: skasdammen@glomdalen.no

DAG 6 TORSDAG 7. JUNI

Norro – Haldammen

·       Lengde: 29 km, hittil 190 km

·       Vær: Regnet silte ned hele dagen

·       Spesielt fra etappen: Spiste lunsj på Honkaniemi tidligere på dagen hos Anne Marit og Knut, tlf 62 95 77 66 – meget god mat – og spesielt sted!

·       Møtte for øvrig den eneste i løpet av 8 dager som var i samme ærend som oss, dvs på tur – forskjellen var at han syklet.

·       Skoene mine holdt ikke vannet ute: Fikk derfor stor friksjon inne i skoene, og det utviklet seg gigantiske gnagsår. Prøvde å tape opp, men det gjorde vondt verre – til slutt revnet hele hudfolden så jeg fikk store åpne sår. Da var det å finne fram sandalene de to siste dagene, men det gikk faktisk greit.

·       Overnatting: Fin overnattingsmulighet i turistforeningshytta ”Spritfritt”, ved demningen. Prøvde å fiske i et par timer i bekken ned fra Haldammen. Det så brukbart ut der for  noen stekørret, men ikke et napp å få.

Kollektivt: Sørlige Finnskogen ligger kun 2 timers biltur fra Oslo-området. Det er også gode muligheter til å reise kollektivt. Gode buss- og togforbindelser finnes til Elverum og Kongsvinger. Dessuten finnes en fleksibel form for busstransport som kalles bestillingsruter. De kjøres av taxi/minibuss til busspris på ruter med liten fast trafikk. Må bestilles ett døgn i forveien på telefon 62 49 09 20.

DAG 7 FREDAG 8. JUNI

Haldammen – Bråten

·       Lengde: 25 km, hittil 215 km

·       Vær: Øsende regnvær hele dagen.

·       Spesielt fra etappen: Møtte først en «motorsag-kæll». Han pratet og pratet – gjett om det var lenge siden han hadde truffet folk!

·       Litt senere på turen stod det plutselig en ubetjent drikke-stasjon midt inne i svarte skogen – vi trodde ikke våre egne øyne. Ikke en kjeft å se midt inni skauen der - og vi kunne selvfølgelig ikke dy oss! Vi bæljet nedpå deilig, rød, søt saft! Det smakte digg i det dårlige været!

·       Var innom en gudstjeneste i Gravberget kirke, meget spesiell kirkebygning!

·       På butikken på Gravberget møtte vi selveste ”7. far i huset”. Vi spurte på spøk om den gamle kroken hadde fått kjøpt seg øl til kvelden (?). Mens han husket opp og ned med knærne, fikk vi en jamrende utlegning med en «knirkende 7.-far i huset-stemme» som var omtrent slik:

”Jam, jam, jam, jam, jam, jam, jam, jam, jam, jam”

Og fortsatte slik:

Øøøøøl, øøøøøl – det er bare i bryllup, og da tar jeg såååå lite…..

Vi holdt på å le oss i hjelJ

·       Fra Gravberget gikk vi feil inn en grusvei som gikk parallelt med stien vi skulle ha vært på. Vi tok derfor kompass-kurs gjennom skogen for å treffe på stien, istedenfor å måtte gå runden tilbake igjen. Fant stien med et nødskrik! For vi var på god vei rett over den, jeg som sistemann av oss 3 oppdaget at vi var i ferd med å skritte over den. Rett før var det frustrasjon og dårlig stemning, det var like før vi holdt på å klikke, så stemningen steg et par hakk da vi fant stien😊

·       Overnatting: Tror det var turistforeningens hus. Et nytt småskummelt sted, meget nitrist. Det var like før vi falt nedtrykte sammen alle tre. Vi stuet derfor alle sengene inn på kjøkkenet, boltet alle dører inn dit og holdt det hele ut i det skumle huset.

Grensen: For Finnskogingen på begge sider av grensen, er denne grensen bare en symbolsk gate i terrenget. Fra gammelt av har folk på begge sider av grensen hatt nært samkvem med hverandre. På Finnskogen finner du ingen som ikke har slekt på andre siden av grensen i de nærmeste slektsleddene. Det grenseløse samfunnet er et slagord som leden i seg selv er det beste bevis på, der den slynger seg fra norsk til svensk side og tilbake igjen. Her møter du ingen grensevakter eller stengsler.

DAG 8 LØRDAG 9. JUNI

Bråten – Søre Osen

·       Lengde: 25 km, hittil 240 km! Bra opplegg at etappene var litt kortere på slutten – det begynte å tære på.

·       Spesielt fra etappen: Storhandel av ”junk-food” og snop på Sjøenden Camping i Søre Osen. En fantastisk følelse å være i mål – 240 km til ende.

Takker så mye for turen, dette frister til gjentagelse!