torsdag 23. juni 2016

-          23. juni til 26. juni 2016

På tur:

-          Erling Sjøberg (fetter og turkamerat, 32 år) og jeg

-          Martin Andreas Carlson Hovde Oterholt (45 år)

Langhelg i Lakselv

Denne gangen var det Erling Sjøberg (fetter, 32 år) og jeg, Martin Oterholt (45 år) som var klar for tur til Lakselv. Mange dager ble det ikke på oss denne gangen, kun en langhelg. Men med gunstig avreise torsdag ettermiddag og retur sent søndag, får man veldig mye ut av det allikevel. Og kun 1 dag fri fra jobben. Det er travelt for tiden med unger og ikke minst fotballtrenerverv for meg på lagene til begge gutta mine. Og reisen tar jo ikke mye lenger tid enn en tur til hytta. Billige flybilletter og Gardermoen ikke langt unna, gjør også slikt mulig.

Som alltid hadde Erling et ønske om laksefiske, så denne gangen var det for første gang tur i Lakselva som en del av programmet på en Lakselv-tur. For å få mest mulig ut av laksedøgnet, hadde vi lagt det midt i turen. Dermed ble det en del transport opp og ned til fjellet 2 ganger før og etter. Min kollega Ulf-Inge Hegge hadde foret oss med lokasjonstips.

Dag 1 torsdag: «Firkantvannan»

Tok buss kl 15.20 fra Gjerdrum. Fly 17.50, framme 19.50. Tok drosje til Karjalaks villmarkshotell. Villmarkshotellet tok oss vel i mot og lot oss få legge igjen bagasje i kjelleren. Dermed ble det ompakking der:

Så skulle vi av gårde til Trekantvannan, det som strengt tatt ser mer ut som et «firkantvann», med et ganske så rektangulært utseende - 90 grader i både vest og øst, altså som en firkant😊

Hadde ikke gått mange meterne før vi støtte på et reinsdyr:

Det var fint å gå, god temperatur og oppholdsvær. Vi gikk mellom hotellets basseng og bygningene og deretter nordøst. Merket sti gjennom skogen, som stiger, dal, så høyde på venstre side – peilet mot den. Passerte myr, så oppe på høydedraget. Deretter var det å peile seg inn gjennom friterrenget. Teltet slo vi opp på østsiden, der vi fant en flott og luftig plass.

Det gikk ikke lange tida før bålet knitret livlig, og vi slanget oss rundt det med en god pils i hånda. Stort bedre kan en ikke få hatt det dere😊

For Erling var Finnmark en ny opplevelse. Litt utpå spurte jeg han hvor mye han trodde klokka var? «Ca halv tolv», tippet han. «Den er tre på natta!», kunne jeg opplyse😊. Velsignet være den lyse Finnmarksnatta! Samtidig måtte han innrømme at han hadde tatt med seg hodelykt på turen😊.

Men vi måtte jo også fiske litt. Først ble det en halv runde rundt Firkantvannet, men bettet var ikke det beste. Erling fikk 4 på mark. Jeg fikk 2 stk på Møresilda, den største en fin ørret på nærmere halvkiloen.

Deretter gikk vi ned til vannet nedenfor. Erling hadde polaroide briller og spottet en fisk som stod rett ved et bekkeutløp. Det var imidlertid jeg som stod i posisjon til å kaste på den. Jeg la sluken litt utenfor, og da den var på høyde sa det plutselig pang – fast fisk! Herlig opplevelse og snart lå det en fin 600-grammer i lyngen😊. Litt bortenfor så jeg en betydelig større fisk som fulgte etter sluken, men uten å ta. Vi gikk også ned til det nederste vannet, men intet napp der, tross mye vaking.

Så var det klart for bikking.

Dag 2 fredag: Firkantvannan/Lakselva

Litt utpå dagen var vi i gang med bålern og frokost. Men det så ut til å være regnvær i anmarsj, så da var det å bryte leir, og teltet ble akkurat pakket ned i tide. Så begynte vi å fiske. Erling gikk etter hvert opp til de øvre vannene, som lå litt øst for Firkantvannet. Etter hvert begynte det å regne ganske så heftig, og da startet jeg opp med min spesialitet – harving. Da beit det som besatt, selv om det også ble en del bom. Men 6 flotte fisker 4-500g kom i hvert fall på land.

Jeg gikk videre etter Erling og fikk et par 300 grams i det midtre vannet, før jeg kom opp til det neste der Erling befant seg. Her fikk jeg også et par på harving. Så var det klart for litt rensing av fisk. Jeg slang ut marken og lot den ligge. Det var forholdsvis dypt der. Da jeg skulle sveive inn, var det viltert i andre enden, og en flott ørret på drøye 800g ble landet! Denne skulle bli god å spise….. Erling fikk 6 ørreter i det samme vannet, 3-400 grams.

Så bar det tilbake til Karjalaks. Det regnet hele veien, men det preller jo av når vi går. Det var allikevel godt å komme på villmarkshotellet og få tørket litt, mens vi pakket om. Vi ble servert vaffel og kaffe, og det smakte digg. Så ble vi hentet av taxien og kjørt ned til Lakselva.

Dag 3 lørdag: Lakselva/Brennelvdalen

Det ble i grunnen ikke så mye å berette fra døgnet i Lakselva, så kort fortalt: Ingen fikk fisk eller laksehogg! Og regnvær.

Jeg fikk til slutt napp på snøret må sies – harr! På mark/søkke. Jeg har ikke fisket mye harr i mitt liv, men denne var i hvert fall av en viss størrelse – så nestpers ble det – 550g.

For øvrig ble vi rundstjålet i leiren – en oter rappa 800-grammeren vår fra dagen før. Jaja, da ble det i hvert fall i «familien»😊. Og han hadde vel antakeligvis enda bedre nytte av den enn vi!

Ut på ettermiddagen var vi i taxi igjen. Denne gangen til Brennelvdalen. Grusveien inn dit gikk fra der Brennelva renner ut.  Onkelen til Ulfern hadde fortalt om vannet vi skulle til på sitt dødsleie. Kalte det et undervurdert vann.  Store forhåpninger…

Vi fikk gjemt unna lakseutstyret bak en stein og så var det å finne veien over Brennelva. Det var lettere sagt enn gjort. Vi gikk ned en gårdsvei og fant til slutt noen folk i et hus så vi fikk spurt. Vi forklarte dem hvilket vann vi skulle til, men da fikk vi beskjed om at vannet var fisketomt. Ha! Den gikk vel ikke vi på – sikkert bare et triks for å beholde godvannet for seg selv😊

Det var en stubb å gå og tungt bar vi etter en tur innom coopen på vei opp😊 Til slutt kom vi fram til det sirkelrunde vannet. Det så ganske så mistrøstig ut – ingen kurante leirplasser, og vannet lå dørgende stille. Måtte jo ta noen kast der uansett for å sjekke ut, men etter en snau times fiske var det bare å konstatere at her var det sjanseløst! Og ikke spesielt trivelig.

Dermed var det å legge ny plan og fortsette ferden – tittet litt på kartet – og det var ikke veldig langt til et stort vann rett opp på fjellet. Til et vann som ga nok en Oter-relasjon – nemlig selveste Otervannet. Her måtte det jo bli suksess for en Oterholt!

Da vi kom opp fant vi en fin plass inni en vik. Her var det fint i le:

Vi tok en liten fiskerunde, men det ble kun noen bittesmå røyer og ørret:

Så kunne roen senke seg. Erling lagde bål og etter hvert brant det lystig.

Da var det «dags» for å slenge på et ferskt bjørketre – det brant også, men først ble «alt» røyklagt😊

Dag 4 Søndag:

Det var tid til å fiske litt på søndagen også, selv om vi sov til langt på dag. Det var imidlertid dårlig bett. Jeg hang til slutt på en Herring 18g, rød. Ikke akkurat en sluk jeg pleier å bruke. Kastet langt ut – lot den synke til bunns, sveivet inn – da satt den! Livlig og spent på hva slags fisk? Det var røye heldigvis, en fin fisk på drøye 600g😊 Tredjepers på røye! Er ikke akkurat bortskjemt brukbar røye.

Men det var også den eneste vi fikk. Så var det å tenke på tilbaketuren - fint vær og praktfull utsikt:

Etter en liten matbit ved Brennelva, ble vi hentet av drosjen. Flyet tilbake gikk kl 20.20.

Tross litt beskjedne fangster, var vi strålende fornøyd med turen og følte vi hadde vært borte i en halv evighet😊